О несвоевременном перечислении платежей по вине банка
В письме от 19.03.2009 № 01-16-513 Фонд дает разъяснение, если страховые денежные средства по вине банка не поступили на счет Фонда, то органы Фонда не имеют оснований требовать у плательщиков повторного перечисления взносов и налагать штрафные санкции.
Но, поскольку денежные средства не поступили, то в отчете по Форме Ф4-ФСС з ТВП не отражаются как перечисленные. Эта задолженность должна быть отражена в строке 5 «Інша заборгованість» раздела V «Розшифровка заборгованості за страхувальником (табл. ІІІ р. 17)» отчета.
Вместе с тем Фонд указывает, что плательщикам страховых взносов необходимо принять меры по поступлению страховых денежных средств в полном объеме на счета Фонда.
Напомним, ГНАУ по этому же вопросу считает, что за погашение налогового долга отвечает налогоплательщик.
ВИКОНАВЧА ДИРЕКЦІЯ ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ З ТИМЧАСОВОЇ ВТРАТИ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ
ЛИСТ
від 19.03.2009 р. N 01-16-513
Про сплату страхових внесків
Враховуючи запити органів Фонду та страхувальників щодо обліку сплачених останніми страхових внесків, які не надійшли на рахунки Фонду з вини банків, повідомляємо.
Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 р. N 2240 (далі - Закон N 2240) у разі перерахування страхових внесків за безготівковими розрахунками днем їх сплати вважається день подання до установи банку розрахункових документів на перерахування страхових внесків на рахунок Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Згідно із підпунктом 16.5.1 пункту 16.5 статті 16 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. N 2181 за порушення строків перерахування податків, зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів або державних цільових фондів, встановлених Законом України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 р. N 2346 (далі - Закон N 2346), банк сплачує пеню за кожний день прострочення. При цьому платник податків, зборів (обов'язкових платежів) звільняється від відповідальності за несвоєчасне або неповне зарахування таких платежів до бюджетів та державних цільових фондів, включаючи пеню або штрафні санкції. Аналогічні норми щодо сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, передбачені пунктом 5.7 Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженої постановою правління Фонду від 26.06.2001 р. N 16 та погодженої із Національним банком України.
Статтею 32 Закону N 2346 встановлено відповідальність банку, що обслуговує платника, перед платником та банку, що обслуговує отримувача, перед отримувачем за порушення строків виконання доручення клієнтів на переказ коштів відповідно до цього Закону та умов укладених між ними договорів. Окрім того, згідно підпункту 32.2 цієї статті платник має право на відшкодування банком, що обслуговує отримувача, шкоди, заподіяної йому внаслідок порушення цим банком строків завершення переказу, встановлених пунктом 30.2 статті 30 Закону N 2346.
Національний банк України листом від 28.01.2009 р. N 25-112/218-1236 зобов'язав керівників банків забезпечити своєчасне виконання розрахункових документів клієнтів, а у разі неможливості - інформувати клієнтів про невиконання розрахункових документів в строк, передбачений статтею 8 Закону N 2346. Окрім того, зазначеним листом зобов'язано керівників банківських установ у разі відсутності у банку можливості виконати розрахунковий документ клієнта на перерахування коштів в установлений законодавством України термін забезпечити дотримання вимог пунктів 1.12 та 2.14 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004 р. N 22 (далі - Інструкція N 22).
Абзацом п'ятим пункту 1.12 Інструкції N 22 передбачено, що платник, отримавши від банку повідомлення про невиконання його розрахункового документа, може вжити заходів відповідно до законодавства України.
Враховуючи зазначене, у разі ненадходження страхових коштів на рахунок Фонду з вини банку та при наявності у страхувальника платіжного доручення з відміткою банку про їх сплату, а також виписки банку, що підтверджує факт списання коштів з банківського рахунка страхувальника, органи Фонду не мають законних підстав для вимоги повторного перерахування страхувальником страхових коштів до Фонду та накладення штрафних санкцій за їх неперерахування. Разом з тим, оскільки кошти на рахунок Фонду не надійшли, то вони не відображаються у звіті по коштах Фонду за формою Ф4-ФСС з ТВП як перераховані (рядок 15 «Перераховано з початку року» таблиці III «Розрахунки по коштах загальнообов'язкового державного соціального страхування") тобто, в розрахунках із Фондом можуть збільшити заборгованість за страхувальником. Заборгованість, яка виникла внаслідок несвоєчасного перерахування банком страхових коштів до Фонду, має бути відображена у рядку 5 «Інша заборгованість» розділу V «Розшифровка заборгованості за страхувальником (III. р. 17)» звіту.
Враховуючи, що Законом N 2240 не передбачено повноважень Фонду щодо здійснення впливу на страхувальників стосовно вибору банківської установи, а також щодо умов договору між страхувальником і банком, вважаємо, що платникам страхових внесків відповідно до статті 55 Закону України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 р. N 2121 та статті 32 Закону N 2346 необхідно вжити заходів щодо надходження страхових коштів на рахунки Фонду в повному обсязі.
У разі, якщо страхові кошти не надійшли на рахунки, відкриті виконавчими дирекціями відділень Фонду в органах Державного казначейства України, з вини банків, що обслуговують органи Фонду, забезпечити надходження коштів згідно законодавства мають відділення Фонду.
Щодо перерахування коштів робочими органами Фонду на відшкодування страхувальникам витрат, пов'язаних з виплатами застрахованим особам матеріального забезпечення, то звертаємо увагу, що станом на 18 березня 2009 року Національним банком України призначено тимчасову адміністрацію в десяти банках України.
Директор С. П. Санченко
Еженедельник "Главбух"
Коллеги, если Вам понравился наш материал, поделитесь им в своих сетях и нажмите пожалуйста кнопку Фейсбук мне нравиться ! Заранее Спасибо!